9 مارس 2022 - بر اساس مطالعه ای که در سوم مارس به صورت آنلاین درJAMA Network Open  منتشر شد، سابقه ی سقط جنین خود به خود(SAB) ، با افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری در بارداری های بعدی مرتبط است.

دکترYan Zhao ، از دانشگاه Tongji در شانگهای و همکارانش، ارتباط سابقه SAB یا سقط القایی با افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری را در بارداری های بعدی ارزیابی کردند. این تجزیه و تحلیل شامل داده های 102259 زن باردار از سال 2014 تا 2019، بود.

محققان دریافتند که زنان بارداری که فقطSAB (خطر نسبی، 1.25) یا هم SAB و هم سقط القایی (خطر نسبی، 1.15) را تجربه کرده‌اند، در مقایسه با زنان باردار بدون سابقه سقط، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت بارداری هستند(خطرات نسبی برای دیابت بارداری: یک بار  SAB، 1.18، برای دو بارSAB ، 1.41؛ و برای بیش از دو بار  SAB، 1.43). هیچ ارتباطی بین سابقه سقط القایی و دیابت بارداری مشاهده نشد.

محققان نوشتند که این یافته ها نشان می دهد که زنان باردار با سابقه ی SAB، به ویژه آنهایی که سابقهSAB  مکرر دارند، باید توجه ویژه ای به نظارت بر قند خون خود و اجرای اقدامات پیشگیری و مداخله زودهنگام برای دیابت بارداری داشته باشند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-03-history-spontaneous-abortion-tied-gestational.html